Założycielem The Beat Freaks jest wszechstronny gitarzysta Michał Starkiewicz, który doświadczenia zdobywał w wielu zespołach grających jazz, funk, blues i rock. Saksofonista i klarnecista Tomasz Licak oraz perkusista Radek Wośko należą do wcale licznego grona młodych muzyków, którzy muzyczne szlify zdobywali w Danii. Skład grupy dopełnia basista Paweł Grzesiuk związany m.in. z zespołem Up To Date Adama Bałdycha.
Piękna okładka przedstawiająca baśniowy krajobraz koresponduje z historią fikcyjnego „Leona Kokakiewicza – barda epoki gwałtownego rozwoju przemysłu”. Wygląda to wszystko atrakcyjnie, wprowadzając słuchacza w świat wyobraźni muzyków.
A ten jest doprawy bogaty – słychać tu fascynację współczesnymi groove’ami, choćby w otwierającej kompozycji Longing. Saksofon snuje tu piękne, melodyjne opowieści, na tle delikatnych akordów gitary, która pod koniec przejmuje rolę instrumentu solowego. W utworze Ludowo mamy do czynienia z twórczym wykorzystaniem folkloru, efekt przypomina zarówno szorstkie piękno Ornette’a Colemana, jak i folklore imaginaire Louisa Sclavisa.
W każdej kompozycji są jakieś specjalne smaczki nawiązujące do muzycznej tradycji, np. temat saksofonu w Solaris może się kojarzyć z nostalgią Polish Jazzu, a gitara z sekcją w dalszej części utworu podąża w kierunku wytyczonym niegdyś w trio Billa Frisella. Oriented budzi echa tytułowego Orientu.
Najważniejsze, że te skojarzenia jedynie ubarwiają oryginalną propozycję zespołu. The Beat Freaks to grupa świadomych, doskonałych technicznie i – mimo młodego wieku – już doświadczonych artystów, którzy mają własną wizję swojej muzyki. Album „Leon” zawiera muzykę przystępną, melodyjną, tętniącą współczesną energią, odwołującą się do wielu gatunków muzycznych – rocka, jazzu, etno, czy nawet ambitniejszego popu.
Marek Romański
Jazz Forum (1-2, 2017)