Beat Freaks zostało założone w 2014 roku przez gitarzystę Michaela Starkiewicza, który zaprosił Tomasza Licaka (saksofon tenorowy), Flavio Gullottę (bas) oraz Radka Wośko (perkusja) do stworzenia zespołu. Muzycy starają się uciec od klisz, które według nich dominują w muzyce jazzowej. W ich twórczości można odnaleźć inspiracje oraz zapożyczenia z muzyki słowiańskiej, folkowej, etnicznej, bluesa, improwizowanego jazzu oraz rocka.
Amerykański trębacz Ralph Alessi jest znany m.in. z licznych nagrań dla wytwórni ECM, a także ze swojego kreatywnego podejścia do gry na trąbce, które zaprezentował m.in. w swoim Baida Quartet, we współpracy z Jasonem Moranem, Drew Gressem i Nasheetem Waitsem, a także w kwintecie This Against That, z Andy Milne’em, Gressem, Markiem Ferberem i Ravim Coltrane’em. Współpracował również z artystami takimi jak Steve Coleman, Uri Caine, Fred Hersch i Don Byron.
Na tym wydawnictwie, nagranym w Polsce w czerwcu 2023 roku, znajdziemy 14 utworów, z których większość została skomponowana przez Michaela Starkiewicza, jeden przez Radka Wośko, a cztery zostały stworzone wspólnie przez muzyków.
Album rozpoczyna się od zbiorowego utworu „Caldera De Los Cuervos”, gdzie trąbka Alessiego wysuwa się na pierwszy plan, ukazując jego charakterystyczny, niezwykle klarowny i niemalże klasyczny ton. Od tego momentu słuchacze zostają wciągnięci w kreatywną przygodę z nowoczesnym jazzem. Muzyka jest w dużej mierze dość swobodna, choć opiera się na wyraźnych strukturach, a wyraźnie słychać, że całość prowadzona jest przez gitarzystę Starkiewicza, którego można nieco porównać do Marca Ducreta. Jednak na każdym kroku zaprasza on saksofonistę Tomasza Licaka i Ralpha Alessiego do fascynujących „rozmów” na tle finezyjnej sekcji rytmicznej.
Muzyka zmienia swoją temperaturę i krajobraz, ale przez cały czas można wyczuć „polski” charakter, gdzie wszyscy muzycy to wyjątkowo utalentowani instrumentaliści, a bliska, polska tradycja jazzowa stanowi wyraźną inspirację dla ich twórczości. W tym kontekście Ralph Alessi, grający na trąbce, idealnie wpasowuje się w brzmienie zespołu, a momentami jego ton i kreatywność przypominają styl polskiej gwiazdy trąbki, Tomasza Stańki (1942–2018).
To bardzo udane wydawnictwo nowego pokolenia polskich muzyków, którzy zaprosili do współpracy doskonałego „partnera” – Ralpha Alessiego.